Ahmet Ağaoğlu, Türkçülük mücadelesine ömrünü vermiş aydınlardandır. Düşüncelerini yaymak için “Fedai” adıyla kurduğu gizli örgütte hizmet vermeye başlamıştı. Birçok Türkçü gibi önce İslâm’ın özüne döndürülmesi sorunu üzerinde durmuştur. Doğu tarihi ve dinleri üzerine araştırmalar yapmış, geniş birikime sahip olmuştu. Azerbaycan ve diğer Kafkas Türkleri için ulusal direnişin en iyi örneğini sergileyenlerden biriydi. Amacı, Türk ulusunun uyanması ve Ruslarla eşit özgürlük haklarına sahip olmasıydı. Ruslar tarafından desteklenen Sünnî-Şiî ayrılığının karşısında olmuş ve yazılarında, araştırmalarında bunu konu üzerinde durdu. Yayımladığı risalelerde (küçük kitaplar) düşüncelerini çekinmeden ortaya koymaktan çekinmezdi. Dinî açıdan İslâmiyet üzerine yaptığı araştırmalarda kadını örnek aldı ve İslâmiyet’in tarihsel süreci içinde kadını inceleyerek, dindeki değişmeyi ortaya koymaya çaba harcadı.

ESERLERİ:

İNCELEME-ARAŞTIRMA- ANI: Şii Mezhebi ve Menbaları (1892), İslâm ve Ahund (Bakü 1900), İslâma Göre ve İslâm Âleminde Kadın (1901; İslâmlıkta Kadın, 1959 ve İslâmiyette Kadın 1985 adlarıyla yeniden bas.), Üç Medeniyet (1920), Hindistan ve İngiltere (1927), İngiltere ve Hindistan (1929), Serbest İnsanlar Ülkesinde (1930), Hukuk Tarihi (1931-32), Devlet ve Fert (1933), Etrüsk Medeniyeti ve Bunların Roma Medeniyeti Üzerindeki Tesiri (1933), Ben Neyim (1939), Gönülsüz Olmaz (1941), Türk Hukuk Tarihi (1941), İran İnkılabı (tsz), Türk Teşkilat-ı Esasiyesi (1941), Gönülsüz Olmaz İhtilal mi İnkılap mı? (1942), Serbest Fırka Hatıraları (1950), İslâmda Davay-ı Milliyet (risale, İsmail Kara / Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi içinde, c.1, s. 445, 1986).